Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2020

Ο Φθα και ο μύθος της δημιουργίας του κόσμου

 

Ο  Φθα  και  ο μύθος της δημιουργίας του κόσμου

     


      Παντοδύναμε Φθα, του κόσμου πνεύμα που δίνει ζωή - του κόσμου φλόγα της γονιμότητας -  φωτιά αυτοδημιούργητη, αιώνια, απ’ όπου ο ήλιος έχει φως…..          

     Εσύ που απ’ το τίποτα έχεις σχεδιάσει τα κύματα, τη γη, τον ουρανό - Θεός από τη φύση σου, υιός και γεννήτωρ - ζωή του σύμπαντος - μύθε αγάπης αιώνιας…..

Δοξαστικός ύμνος «Immenso Ptah» από την  «Αΐντα» του Τζουζέππε Βέρντι


           Πριν από 5.500 χρόνια στις όχθες του ζωοδότη  ποταμού Νείλου είχε αναπτυχθεί πολιτισμός και δύο σημαντικά βασίλεια:

α) Της «Άνω Αιγύπτου» προς τον Νότο, από την σημερινή πόλη του Καΐρου μέχρι τους καταρράκτες του Νείλου (όπου από τους Σοβιετικούς το 1970 κατασκευάστηκε το φράγμα του Ασουάν). Είχε πρωτεύουσα τις Θήβες.

β) Της «Κάτω Αιγύπτου» προς τον Βορρά, από εκεί που αρχίζει το  Δέλτα του Νείλου μέχρι την Μεσόγειο θάλασσα. Πρωτεύουσα του ήταν η Μέμφις. 

       Περί το έτος 3.400 π.Χ. ή λίγο αργότερα, ο βασιλιάς της Κάτω Αιγύπτου Ναρμέρ, κοινώς γνωστός ως Μήνης …….

        …….. Μήνη τον ονομάζει, ο Μανέθων (3ος αι. π.Χ.), ο μεγαλύτερος Αιγύπτιος ιστορικός, που συνέγραψε (στα Ελληνικά) την ιστορία της Αιγύπτου από την αρχαιότητα μέχρι την εποχή του Μ. Αλέξανδρου, με πλήρεις καταλόγους των βασιλέων. Στα ιερογλυφικά ο Μήνης αναφέρεται  mnj, που σημαίνει "Αυτός που αντέχει". Ενδεχομένως, το όνομα Μήνης συμβολίζει το αξίωμα ή μια σειρά βασιλέων που εμπλέκονται στη διαδικασία ενοποίησης της Αιγύπτου (Πρβλ. Μίνως)…….  

…….. καταλαμβάνει και την Άνω Αίγυπτο, ενώνοντας υπό το σκήπτρο του τα δύο βασίλεια. Στο κεφάλι του θα βάλει διπλή τιάρα (Pschent), αποτελούμενη από το  «Κόκκινο Στέμμα» (Deshret) του βασιλείου της Κάτω Αιγύπτου και το «Λευκό Στέμμα» (Hedjet), της Άνω Αιγύπτου. Η κόμπρα στο στέμμα του φαραώ είναι σύμβολο νίκης, δόξας, δικαιοσύνης και γονιμότητας.

        Γίνεται ο ιδρυτής της 1ης δυναστείας Φαραώ της χώρας που οι Έλληνες ονόμασαν «Αίγυπτο», από παραφθορά της λέξης  Hiku-ptah, που σημαίνει «Οίκος της ψυχής του Ptah» και που είναι η ονομασία της πόλης Μέμφιδας….. Και η ονομασία “Κόπτης”, προέρχεται ετυμολογικά από το ίδιο όνομα.  

        Η μακραίωνη και πολυκύμαντη ιστορία της Αιγύπτου, μετά την διοικητική ένωση της Άνω και Κάτω Αιγύπτου από τον Μήνη, θα καταστεί από τις πιο ξακουσμένες στον κόσμο. Η Αίγυπτος, υπό διάφορες δυναστείες διοικούμενη, θα αντέξει μέχρι το 30 π.Χ., όταν τότε η Ρώμη την καθυπόταξε. Τελευταία φαραώ της Αιγύπτου ήταν η Κλεοπάτρα Ζ΄, των Πτολεμαίων.

        Στη θρησκεία των αρχαίων Αιγυπτίων υπήρχαν, κατά τόπους και εποχές και με ποικίλους τρόπους λατρευόμενες, χιλιάδες θεότητες. Εκτιμάται ότι περισσότερες από 1.400 θεότητες αναφέρονται μόνο σε αιγυπτιακά κείμενα. Μεγάλες, μεσαίες μικρές θεότητες. Αντιπροσώπευαν φυσικά ή κοινωνικά φαινόμενα. Είχε δημιουργηθεί έτσι μια εξαιρετικά πολύπλοκη μυθολογία. Απέραντο πλήθος οι θεογονίες και οι κοσμογονικοί μύθοι. Κάποια ιερατεία (της Ηλιούπολης πρώτο) προσπάθησαν να βάλουν κάποια τάξη στο χάος που είχε δημιουργήσει η πολυθεΐα και έτσι διαμορφώθηκαν τρεις «Εννεάδες» θεών, δηλ. τρεις κύκλοι θεών, των 9 θεών έκαστος με κάποιον απ’ αυτούς επικεφαλής, περιγράφοντας ένα (κάπως) συγκροτημένο κοσμολογικό μύθο.

       Ωστόσο, διαδεδομένη ήταν και η αντίληψη ότι όλες αυτές οι πολύμορφες θεότητες είναι απόγονοι ή προσωποποιήσεις ή εκφάνσεις ενός ύψιστου θεού (Ενοθεϊσμός). Ως ύψιστος θεός, γενικά, αναγνωρίζονταν ο Ήλιος. Από πολλά αρχαία κείμενα που έχουν διασωθεί ως τις ‘μέρες μας, ο θεός-Ήλιος χαρακτηρίζεται ως «ο μόνος υπάρχων θεός», «ο δημιουργός πάντων των υπαρχόντων εν ουρανώ και τη γη» κ.ά.  Η πλέον κοινή ονομασία του Ήλιου (ακριβέστερα του ηλιακού δίσκου) ήταν Ρα (Ρε).  Άλλες ονομασίες του ήσαν: Αμμών, Ατούμ, Ατόν, Ατέν, Σου, Ώρος, κ.ά.

        Σε αρκετές περιοχές της Αιγύπτου όμως, τα ιερατεία των πόλεων είχαν καθιερώσει ως ύψιστες θεότητες, άλλες. Στην πόλη Μέμφιδα ανώτατος θεός ήταν ο Φθα (Ptah), αρχικά χθόνιος θεός. Στην πόλη Άβυδο ο Όσιρις, κύριος του Άδη και προσωποποίηση του Νείλου. Στην Ερμούπολη ο Θωδ, θεός της σοφίας, κ.ά.   

        Από τότε όμως που η πόλη Μέμφις καθίσταται διοικητικό κέντρο όλης της Αιγύπτου {από τον Μήνη, τον 1ο της Φαραώ, περί το 3.400 π.Χ., καθώς είδαμε}, ο στην πόλη αυτή λατρευόμενος θεός Φθα αρχίζει να επιβάλλεται ως ύψιστος έναντι όλων των άλλων. Σαφώς, υποκρύπτεται πολιτική σκοπιμότητα. Η νέα πρωτεύουσα του κράτους Μέμφις, έπρεπε να αποκτήσει και πολιτική-στρατιωτική-οικονομική υπερτέρηση έναντι των άλλων μεγάλων πόλεων (κύρια της Ηλιούπολης και των  Θηβών, παλαιότερων πρωτευουσών των Δύο Χωρών).

         Φυσικά, υπήρξαν μεγάλες αντιδράσεις από τα άλλα ιερατεία, τα οποία καθόλου δεν επιθυμούσαν να υποβαθμιστούν. Γι’ αυτό η λατρεία του Φθα ως ύψιστου θεού σε άλλες πόλεις, πλην της Μέμφιδας, της έδρας του μονάρχη-φαραώ, υπήρξε τελικά περιορισμένη. Τα ιερατεία  εκείνη την εποχή συγκέντρωναν όχι μόνο γνώσεις, αλλά και περιφερειακή δύναμη και συμφέροντα τοπικών παραγόντων…..

        Πάντως, από τα τέλη της 4ης π.Χ. χιλιετίας και μετά, η φαραωνική εξουσία «εν αγαστή συνεργασία» με το ιερατείο της πρωτεύουσας, αρχίζει να  κατασκευάζει τα δόγματα μιας θεολογίας, της «Μεμφιτικής θεολογίας», που θα φθάσουν και θα επηρεάσουν θεολογικούς διαλογισμούς μέχρι και 4.000 χρόνια μετέπειτα.   

        Έτσι, η ανωτερότητα του Φθα διατηρείται ακόμα σε πλήρη ισχύ, όταν στην εξουσία βρίσκονταν και ο Φαραώ Σαβάκωνας (Shabaka), 705–690 π.Χ., της 25ης δυναστείας της Αιγύπτου (Νουβική δυναστεία, ή Κουσιτική Αυτοκρατορία). Τότε ο φαραώ Shabaka δίδει εντολή και γράφεται πάνω σε μία μαύρη πέτρινη στήλη ένα θεολογικό κείμενο, που θα βρεθεί μετά από πολλούς αιώνες  μέσα στα αρχεία της βιβλιοθήκης του ναού του θεού στην Μέμφιδα.

        Ο εγχάρακτος αυτός λίθος, «λίθος του Shabaka», εκτίθεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο. Το κείμενο του είναι γνωστό ως  «η Θεολογία της Μέμφιδας» και παρουσιάζει τον θεό Φθα (Ptah) ως τη θεότητα που είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία του σύμπαντος από τη «Σκέψη» και από τον (προφορικό του) «Λόγο».

         Ο Φθα εμφανίζεται, στη στήλη του Shabaka, ως ο λόγος (με την διττή έννοια που έχει η λέξη αυτή, τόσο ως η φωνή, όσο και ως η αιτία) της Εννεάδας των θεών. Σύμφωνα με την «Μεμφιτική θεολογία»: Ο Φθα, «ο καθήμενος επί του ενδόξου θρόνου», είναι ο δημιουργός θεός, που υπήρχε πριν από το κάθε τι. Συλλαμβάνει με την «σκέψη» (διανοείται) και πραγματοποιεί με τον «λόγο» του.

         Και ό,τι ο Φθα διέταξε, δημιουργήθηκε! Άπαντα είναι δημιουργήματα του, ορατά και αόρατα, - των θεών συμπεριλαμβανομένων - όσα συγκροτούν την φύση, πανίδα και χλωρίδα, πάσα εργασία και τέχνη, «παν το καλό». Μάλιστα, (υπό έννοια «θεοπαντιστική»), ευρίσκεται σε κάθε σώμα και κάθε στόμα θεών, ανθρώπων και ζώντος οργανισμού….. «Και ο Φθα ικανοποιήθη μετά την δημιουργίαν των πάντων»!

        Κατά την περίοδο της «Amarna» (της θρησκευτικής μεταρρύθμισης του φαραώ Ακχενατόν / Akhenaten, 1353–1336), ο Ptah θα συσχετιστεί με τις Ηλιακές θεότητες Ra (Re), Aton (Aten).  Σ’ αυτούς αντιπροσωπεύει την θεϊκή-πρώτη ουσία με την οποία τροφοδοτήθηκε ο παντοδύναμος θεός του Ήλιου (Ρα ή Ατόν) για να γεννηθεί και να υπάρξει.

         Αυτό τούτο το όνομα Φθα σημαίνει «ο ανοίγων», ή ο «αποκαλύπτων» και επειδή η ρίζα του ονόματος Αμμών (Ήλιου), του αρχαιότερου θεού της Άνω Αιγύπτου είναι «καλύπτω/κρύπτω» (η φύση του Αμμών εθεωρείτο άγνωστη/ακατάληπτη) συμπεράνανε ότι ο Φθα δια της δημιουργίας (ακριβέστερα δια του δημιουργού-ζωοποιού-θείου Λόγου του), αποκάλυψε τις ιδιότητες (την φύση) του  Αμμών.

        Ο Φθα, λοιπόν,  είναι η «αλήθεια»/«θεία φύση» του Αμμών, της ύψιστης Ηλιακής θεότητας. Ανάλογα ισχύουν και για τον Ατούμ και τους άλλους μεγάλους θεούς. Ο Ptah ενσαρκώνεται επίσης και στον ιερό ταύρο Apis.

        Σε αναρίθμητα αρχαία Αιγυπτιακά κείμενα ο Φθα αναφέρεται ως: «Ο παραγαγών εαυτόν, προ της υπάρξεως οιουδήποτε ετέρου όντος», «ο παραγαγών τους θεούς και δημιουργήσας  τον κόσμο», «ο αληθώς Μόνος», «ο ζων εν αληθείαι», ή «αυτή η αλήθεια» κ.ά.

        Επίσης για τον Φθα: «Συ είσαι ουρανός, Συ είσαι η γη, Συ είσαι ο κάτω κόσμος, Συ είσαι το ύδωρ, Συ είσαι ο αήρ ο πληρών  το μεταξύ τούτων διάστημα, ο ένδοξος στύλος όστις εκτείνεται από του ουρανού έως του κάτω κόσμου» κ.ά.…. Καμιά άλλη θεότητα στο ύψος, μέγεθος και την δύναμη του!

        Ο Φθα παίζει τον κύριο ρόλο στην διακυβέρνηση και συντήρηση του κόσμου, καθώς και στη μονιμότητα της θείας τάξης, όχι μόνον της εν τη φύσει, αλλά -αξεχώριστα- και της κοσμικής (κράτους και κοινωνίας), της λεγόμενης Maat.

          Maat (συν τοις άλλοις) είναι ο «θείος κανόνας» για τη φύση και την κοινωνία, σ’ αυτόν και τον άλλο κόσμο, οι ηθικές αρχές που κάθε Αιγύπτιος οφείλει ν’ ακολουθεί καθημερινά σ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του…..

        Ο Φθα έχει πολλές ιδιότητες και διακριτικά επίθετα που περιγράφουν το ρόλο του στην αρχαία αιγυπτιακή θρησκεία και κοινωνία. Είναι ακόμα: Το εύσχημο πρόσωπο - ο άρχοντας της αλήθειας - ο κύριος της δικαιοσύνης -  που ακούει προσευχές - ο κύριος των τελετών - ο άρχοντας της αιωνιότητας και -βέβαια- το σπουδαιότερο! Ο θεϊκός βασιλιάς των Δύο χωρών -Άνω και Κάτω Αιγύπτου- του οποίου ζώσα εικόνα είναι ο εκάστοτε Φαραώ, ως απόγονος και διάδοχος του!

       

         Ο κορυφαίος Ασσυριολόγος και παγκοσμίου φήμης εμπειρογνώμων στην ιστορία των Σουμερίων (βλ. σημείωση.) και της Σουμερικής γλώσσας S. N. Kramer (1897–1990) αποδίδει το δόγμα της «δημιουργικής δύναμης του θείου λόγου» στους Σουμέριους φιλόσοφους. Μάλιστα, λέει, όλοι οι λαοί της Εγγύς Ανατολής το είχαν συμπεριλάβει στις μυθολογίες τους. Πιθανότατα, λοιπόν, αυτή είναι η απαρχή και του «Μεμφιτικού δόγματος».

         Το δόγμα για τη δημιουργία του σύμπαντος από τον «Λόγο του Δημιουργού», επέζησε επί χιλιετίες, περιβεβλημένο με μεταφυσικά μυστήρια, απαραίτητα για τη δημιουργία αισθημάτων δέους (φόβου και θαυμασμού) στις ψυχές των ανθρώπων. Αναπτύχθηκε από τους Νεοπλατωνικούς, τον Φίλωνα τον Αλεξανδρέα (ή Ιουδαίο), 20 π.Χ. – 45 μ.Χ., και άλλους μυστικιστές, στα δε νεότερα χρόνια εκτίθεται σε ‘μας κυρίως στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη, με κάποιες τροποποιήσεις και προσθήκες (όπως αυτή της «σαρκώσεως του Λόγου»).

       

        Για τον Φθα, ακόμα: «Μεγάλος τεχνίτης» ο ίδιος, είναι και ο προστάτης όλων των τεχνιτών, της χειροτεχνίας, της μεταλλουργίας, των ναυπηγείων, της γλυπτικής, των ξυλουργών κλπ.  Ως από τα (δευτερεύοντα) αυτά χαρακτηριστικά, τα έχοντα δηλ. σχέση με τις κατασκευές των χειρώνακτων, ο Ηρόδοτος (που είχε επισκεφθεί την Αίγυπτο) ταύτισε  τον Φθα με τον δικό μας αρχιτεχνίτη του Ολύμπου και θεό της φωτιάς Ήφαιστο.  Αντιγράφοντας τον Ηρόδοτο, το ίδιο έκαναν και οι Λατίνοι, αντιστοιχώντας τον Φθα με τον Vulkan τον δικό τους θεό αντίστοιχο του δικού μας Ήφαιστου. Η αντιστοίχιση του Φθα - μόνον - με ότι ο Ήφαιστος εκπροσωπούσε, συνετέλεσε ώστε ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος να μην αποκτήσει για τον Αιγύπτιο θεό μια πιο πλήρη εικόνα.  

        Οι  απεικονίσεις του Φθα στη χώρα του Νείλου είναι πολλές.  Η συνήθης είναι αυτή με την μορφή όρθιου άνδρα φέροντος τη θεϊκή γενειάδα, εσπαργανωμένου, αλλά με τα χέρια ελεύθερα για να κρατά (ενωμένα) τα τρία ισχυρά εμβλήματα της αρχαίας αιγυπτιακής θρησκείας:

1ο) Το βασιλικό σκήπτρο «Was/Ουάς», 

2ο) το σημάδι της ζωής «Ankh/Ανκχ» και 

3ο) τον πυλώνα «Djed/Ντζεντ», που αναπαριστούν  τις τρεις γόνιμες δυνάμεις του: Δύναμη (Was), Ζωή (ankh) και Σταθερότητα (djed).  

         Σύμβολα του Φθα είναι ο σκαραβαίος (συμβολίζει τον κόσμο ή την όλη δημιουργία) και ο βάτραχος (συμβολίζει την γέννηση του ανθρώπου).……

      

         ΕΠΙΛΟΓΟΣ: «Αληθώς, πάσα θεία τάξις προήλθεν πράγματι δι’ Εκείνου, του οποίου η καρδία εσκέφθη και η γλώσσα προσέταξεν»!

        

      ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Ο Σουμερικός πολιτισμός ήταν ο πρώτος υψηλού επιπέδου πολιτισμός. Εμφανίστηκε περί το 5.000 π.Χ. στη περιοχή της Μεσοποταμίας. Άκμασε μεταξύ 3.000 και 1.500 π.Χ., αργότερα απορροφήθηκε από τον Βαβυλωνιακό πολιτισμό. Στην εποχή ακμής του, επινοείται το πρώτο σύστημα γραφής στον κόσμο, η σφηνοειδής, γράφεται το περίφημο «Έπος του Γκιλγκαμές», οικοδομούνται εντυπωσιακοί ογκώδεις ναοί (Ziggurat), εφαρμόζονται τεχνικές άρδευσης κλπ. Επί βασιλείας του Χαμουραμπί (1730 - 1695 π.Χ.) καθιερώνεται γραπτή νομοθεσία, η πιο αρχαία που σώθηκε, χαραγμένη σε μια στήλη από μαύρο βασάλτη, «Κώδικας του Χαμουραμπί» (Μουσείο Λούβρου)…..

                Υ. Γ.  Στη μικρή βιβλιογραφία μου ξεχωρίζει, σαφώς, η μελέτη του Α. Σ. Χελιώτου, Δρ. Θ. (1971): «Το δόγμα της Μεμφιτικής θεολογίας περί του θεού Φθα  ως Δημιουργού και Λόγου».

      

       ΠΡΟΣΘΗΚΗ:

Η  Στήλη  της  Ροζέττας και ο…. Αιωνόβιος, Αγαπημένος από τον Φθά, Θεός Επιφανής, Ευχάριστος!

Στήλη της Ροζέττας, Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο

Η Στήλη της Ροζέττας («Rosetta Stone») είναι μια πέτρινη πλάκα από γρανοδιορίτη. Έχει ύψος 1.123 χιλιοστά στο υψηλότερο σημείο της, πλάτος 757 mm, πάχος 284 mm, ζυγίζει περίπου 760 κιλά. Είναι  κομμάτι μιας μεγαλύτερης στήλης, αλλά δεν βρέθηκαν επιπλέον άλλα θραύσματα σε μεταγενέστερες έρευνες. Εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο, από το 1802, και είναι το πιο επισκέψιμο αντικείμενο του. Το όνομά της στήλης προέρχεται από την πόλη Rachid (που “εκγαλλίστηκε” σε Rosette) της Κάτω Αιγύπτου, κειμένης πολύ κοντά στην Αλεξάνδρεια. Την στήλη ανακάλυψε τυχαία το 1799 ο Γάλλος αξιωματικός Πιέρ Φρανσουά Μπουσάρ, που υπηρετούσε στο στράτευμα του Ναπολέοντα.  

Η στήλη φέρει εγχάρακτη επιγραφή σε τρία συστήματα γραφής (Ιερογλυφικά, δημώδη Αιγυπτιακά, Ελληνικά), που συνιστούν ένα (φορολογικό) διάταγμα του βασιλιά Πτολεμαίου Ε’ του Επιφανούς, που εκδόθηκε από το ιερατείο της Μέμφιδας το 196 π.Χ.

 Ο Πτολεμαίος Ε' ο Επιφανής (Έζησε: 210 – 180 π.Χ.  Βασίλευσε: 204 – 181 π.Χ.) ήταν ο πέμπτος ηγεμόνας της Δυναστείας των Πτολεμαίων της Αιγύπτου.  Ήταν γιος του Πτολεμαίου Δ' του Φιλοπάτορος και της Αρσινόης Γ'. Και οι δύο γονείς του, δολοφονήθηκαν σε μια συνωμοσία, σύμφωνα με σύγχρονες πηγές. Οι συνωμότες ουσιαστικά κυβέρνησαν την Αίγυπτο ως κηδεμόνες του Πτολεμαίου Ε΄, μέχρι που ξέσπασε εξέγερση δύο χρόνια αργότερα και λιντσαρίστηκαν.

Η εξασφάλιση της εύνοιας των ιερατείων ήταν απαραίτητη στους Πτολεμαίους βασιλείς, προκειμένου να διατηρήσουν αποτελεσματική κυριαρχία επί του λαού. Οι Αρχιερείς του Μέμφιδας - όπου στέφθηκε ο βασιλιάς - ήταν ιδιαίτερα σημαντικοί, καθώς ήταν οι ανώτατες θρησκευτικές αρχές της εποχής και είχαν επιρροή σε όλο το βασίλειο. Και ότι το διάταγμα εκδόθηκε στη Μέμφιδα, την αρχαία πρωτεύουσα της Αιγύπτου όπου κυρίαρχη η λατρεία του Φθα, και όχι στην Αλεξάνδρεια το κέντρο διακυβέρνησης των Πτολεμαίων, σημαίνει ότι ο νεαρός βασιλιάς (τότε 14 ετών) βρισκόταν κάτω από την επιρροή τους. Στην στήλη της Ροζέττας ο Πτολεμαίος Ε' (πλειστάκις) αποκαλείται: «…. Αιωνόβιος, Αγαπημένος από τον Φθά, Θεός Επιφανής, Ευχάριστος»!

 

Η αποκρυπτογράφηση της στήλης, από τον  Ζ. Φ. Σαμπολιόν


Ο μεγάλος Γάλλος μελετητής Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν (1790-1832), από τους πιο διακεκριμένους γλωσσολόγους της εποχής, κατάφερε να βρει το κλειδί για να αποκρυπτογραφήσει τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά. Αυτή η ανεκτίμητης αξίας ανακάλυψη ήταν καθοριστική για την εξέλιξη της επιστήμης της Αιγυπτιολογίας.

Παρακάτω το πλήρες κείμενο του διατάγματος (το στην Ελληνική) του Πτολεμαίου Ε’ Επιφανούς, όπου έχω σημειώσει με έντονη γραφή (“bold”) τις αναφορές στον Φθά  (και Ήφαιστο)…. που αγαπά τον αιωνόβιο, Θεό Επιφανή, Ευχάριστο Αιγύπτιο βασιλιά…..

 

Το Ελληνικό κείμενο στην "Πέτρα της Ροζέτας"

   1  ΒΑΣΙΛΕΥΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΑΒΟΝΤΟΣ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΚΥΡΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ ΜΕΓΑΛΟΔΟΞΟΥ ΤΟΥ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟΝ ΚΑΤΑΣΤΗΣΑΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ

   2  ΘΕΟΥΣ ΕΥΣΕΒΟΥΣ ΑΝΤΙΠΑΛΩΝ ΥΠΕΡΤΕΡΟΥ ΤΟΥ ΤΟΝ ΒΙΟΝ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΠΑΝΟΡΘΩΣΑΝΤΟΣ ΚΥΡΙΟΥ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑΕΤΗΡΙΔΩΝ ΚΑΘΑΠΕΡ Ο ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΚΑΘΑΠΕΡ Ο ΗΛΙΟΣ

   3  ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΩΝ ΤΕ ΑΝΩ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΕΚΓΟΝΟΥ ΘΕΩΝ ΦΙΛΟΠΑΤΟΡΩΝ ΟΝ Ο ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΕΔΟΚΙΜΑΣΕΝ ΩΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΕΔΩΚΕΝ ΤΗΝ ΝΙΚΗΝ ΕΙΚΟΝΟΣ ΖΩΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΟΣ ΥΙΟΥ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ

   4  ΑΙΩΝΟΒΙΟΥ ΗΓΑΠΗΜΕΝΟΥ ΥΠΟ ΤΟΥ ΦΘΑ ΕΤΟΥΣ ΕΝΑΤΟΥ ΕΦ ΙΕΡΕΩΣ ΑΕΤΟΥ ΤΟΥ ΑΕΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΑΙ ΘΕΩΝ ΣΩΤΗΡΩΝ ΚΑΙ ΘΕΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΑΙ ΘΕΩΝ ΕΥΕΡΓΕΤΩΝ ΚΑΙ ΘΕΩΝ ΦΙΛΟΠΑΤΟΡΩΝ ΚΑΙ

   5  ΘΕΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥ ΑΘΛΟΦΟΡΟΥ ΒΕΡΕΝΙΚΗΣ ΕΥΕΡΓΕΤΙΔΟΣ ΠΥΡΡΑΣ ΤΗΣ ΦΙΛΙΝΟΥ ΚΑΝΗΦΟΡΟΥ ΑΡΣΙΝΟΗΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΟΥ ΑΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΓΕΝΟΥΣ ΙΕΡΕΙΑΣ ΑΡΣΙΝΟΗΣ ΦΙΛΟΠΑΤΟΡΟΣ ΕΙΡΗΝΗΣ

   6  ΤΗΣ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΜΗΝΟΣ ΞΑΝΔΙΚΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙ ΑΙΓΥΠΤΙΩΝ ΔΕ ΜΕΧΕΙΡ ΟΚΤΩ ΚΑΙ ΔΕΚΑΤΗΙ ΨΗΦΙΣΜΑ ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΙΣ ΤΟ ΑΔΥΤΟΝ ΕΙΞΠΟΡΕΥΟΜΕΝ ΟΙ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΤΟΛΙΣΜΟΝ ΤΩΝ

   7  ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΠΤΕΡΟΦΟΡΑΙ ΚΑΙ ΙΕΡΟΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΠΑΝΤΕΣ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΑΝΤΕΣ ΕΚ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΧΩΡΑΝ ΙΕΡΩΝ ΕΙΣ ΜΕΜΦΙΝ ΤΩΙ ΒΑΣΙΛΕΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΝ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΗΨΕΩΣ ΤΗΣ

   8  ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΑΙΩΝΟΒΙΟΥ ΗΓΑΠΗΜΕΝΟΥ ΥΠΟ ΤΟΥ ΦΘΑ ΘΕΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥ ΗΝ ΠΑΡΕΛΑΒΕΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΑΥΤΟΥ ΣΥΝΑΧΘΕΝΤΕΣ ΕΝ ΤΩΙ ΕΝ ΜΕΜΦΕΙ ΙΕΡΩΙ ΤΗΙ ΗΜΕΡΑΙ ΤΑΥΤΗΙ ΕΙΠΑΝ

   9  ΕΠΕΙΔΗ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ ΑΙΩΝΟΒΙΟΣ ΗΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΦΘΑ ΘΕΟΣ ΕΠΙΦΑΝΗΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΣ Ο ΕΓ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ ΑΡΣΙΝΟΗΣ ΘΕΩΝ ΦΙΛΟΠΑΤΟΡΩΝ ΚΑΤΑ ΠΟΛΛΑ ΕΥΕΡΓΕΤΗΚΕΝ ΤΑ Θ ΙΕΡΑ ΚΑΙ

   10 ΤΟΥΣ ΕΝ ΑΥΤΟΙΣ ΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΑΥΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑΝ ΤΑΣΣΟΜΕΝΟΥΣ ΑΠΑΝΤΑΣ ΥΠΑΡΧΩΝ ΘΕΟΣ ΕΚ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΘΕΑΣ ΚΑΘΑΠΕΡ ΩΡΟΣ Ο ΤΗΣ ΙΣΙΟΣ ΚΑΙ ΟΣΙΡΙΟΣ ΥΙΟΣ Ο ΕΠΑΜΥΝΑΣ ΤΩΙ ΠΑΤΡΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΥ ΟΣΙΡΕΙ ΤΑ ΠΡΟΣ ΘΕΟΥΣ

   11  ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΩΣ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΟΣ ΑΝΑΤΕΘΕΙΚΕΝ ΕΙΣ ΤΑ ΙΕΡΑ ΑΡΓΥΡΙΚΑΣ ΤΕ ΚΑΙ ΣΙΤΙΚΑΣ ΠΡΟΣΟΔΟΥΣ ΚΑΙ ΔΑΠΑΝΑΣ ΠΟΛΛΑΣ ΥΠΟΜΕΜΕΝΗΚΕΝ ΕΝΕΚΑ ΤΟΥ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟΝ ΕΙΣ ΕΥΔΙΑΝ ΑΓΑΓΕΙΝ ΚΑΙ ΤΑ ΙΕΡΑ ΚΑΤΑΣΤΗΣΘΑΙ

   12 ΤΑΙΣ ΤΕ ΕΑΥΤΟΥ ΔΥΝΑΜΕΣΙΝ ΠΕΦΙΛΑΝΔΡΩΠΗΚΕ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΩΝ ΥΠΑΡΧΟΥΣΩΝ ΕΝ ΑΙΓΥΠΤΩΙ ΠΡΟΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΩΝ ΤΙΝΑΣ ΜΕΝ ΕΙΣ ΤΕΛΟΣ ΑΦΗΚΕΝ ΑΛΛΑΣ ΔΕ ΚΕΚΟΥΦΙΚΕΝ ΟΠΩΣ Ο ΤΕ ΛΑΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΑΝΤΕΣ ΕΝ

   13  ΕΥΘΗΝΙΑΙ ΩΣΙΝ ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΑΥΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΑ ΤΕ ΒΑΣΙΛΙΚΑ ΟΦΕΙΛΗΜΑΤΑ Α ΠΡΟΣΟΦΕΙΛΟΝ ΟΙ ΕΝ ΑΙΓΥΠΤΩΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝ ΤΗΙ ΛΟΙΠΗΙ ΒΑΣΙΛΕΙΑΙ ΑΥΤΟΥ ΟΝΤΑ ΠΟΛΛΑ ΤΩΙ ΠΛΗΘΕΙ ΑΦΗΚΕΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΝ ΤΑΙΣ ΦΥΛΑΚΑΙΣ

   14  ΑΠΗΓΜΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΝ ΑΙΤΙΑΙΣ ΟΝΤΑΣ ΕΚ ΠΟΛΛΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΑΠΕΛΥΣΕ ΤΩΝ ΕΓΚΕΚΛΗΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΕΤΑΞΕ ΔΕ ΚΑΙ ΤΑΣ ΠΡΟΣΟΔΟΥΣ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΙ ΤΑΣ ΔΙΔΟΜΕΝΑΣ ΕΙΣ ΑΥΤΑ ΚΑΤ ΕΝΙΑΥΤΟΝ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΣΙΤΙ

   15  ΚΑΣ ΤΕ ΚΑΙ ΑΡΓΥΡΙΚΑΣ ΟΜΟΙΩΣ ΔΕ ΚΑΙ ΤΑΣ ΚΑΘΗΚΟΥΣΑΣ ΑΠΟΜΟΙΡΑΣ ΤΟΙΣ ΘΕΟΙΣ ΑΠΟ ΤΕ ΤΗΣ ΑΜΠΕΛΙΤΙΔΟΣ ΓΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΤΩΝ ΥΠΑΡΧΑΝΤΩΝ ΤΟΙΣ ΘΕΟΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΑΥΤΟΥ

   16  ΜΕΝΕΙΝ ΕΠΙ ΧΩΡΑΣ ΠΡΟΣΕΤΑΞΕΝ ΔΕ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΟΠΩΣ ΜΗΘΕΝ ΠΛΕΙΟΝ ΔΙΔΩΣΙΝ ΕΙΣ ΤΟ ΤΕΛΕΣΤΙΚΟΝ ΟΥ[Κ] ΕΤΑΣΣΟΝΤΟ ΕΩΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΑΥΤΟΥ ΑΠΕΛΥΣΕΝ ΔΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΚ ΤΩΝ

   17  ΙΕΡΩΝ ΕΘΝΩΝ ΤΟΥ ΚΑΤ ΕΝΙΑΥΤΟΝ ΕΙΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΝ ΚΑΤΑΠΛΟΥ ΠΡΟΣΕΤΑΞΕΝ ΔΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΛΛΗΨΙΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΝΑΥΤΕΙΑΝ ΜΗ ΠΟΙΕΙΣΘΑΙ ΤΩΝ Τ ΕΙΣ ΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟΝ ΣΥΝΤΕΛΟΥΜΕΝΩΝ ΕΝ ΤΟΙΣ ΙΕΡΟΙΣ

   18  ΟΘΟΝΙΩΝ ΑΠΕΛΥΣΕΝ ΤΑ ΔΥΟ ΜΕΡΗ ΤΑ ΤΕ ΕΓΛΕΛΕΙΜΜΕΝΑ ΠΑΝΤΑ ΕΝ ΤΟΙΣ ΠΡΟΤΕΡΟΝ ΧΡΟΝΟΙΣ ΑΠΟΚΑΤΕΣΤΗΣΕΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΚΑΘΗΚΟΥΣΑΝ ΤΑΞΙΝ ΦΡΟΝΤΙΖΩΝ ΟΠΩΣ ΤΑ ΕΙΘΙΣΜΕΝΑ ΣΥΝΤΕΛΗΤΑΙ ΤΑΣ ΘΕΟΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟ

   19  ΠΡΟΣΗΚΩΝ ΟΜΟΙΩΣ ΔΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟΝ ΠΑΣΙΝ ΑΠΕΝΕΙΜΕΝ ΚΑΘΑΠΕΡ ΕΡΜΗΣ Ο ΜΕΓΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΣ ΠΡΟΣΕΤΑΞΕΝ ΔΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΠΟΡΕΥΟΜΕΝΟΥΣ ΕΚ ΤΕ ΤΩΝ ΜΑΧΙΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΤΩΝ ΑΛΛΟΤΡΙΑ

   20  ΦΡΟΝΗΣΑΝΤΩΝ ΕΝ ΤΟΙΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΑΡΑΧΗΝ ΚΑΙΡΟΙΣ ΚΑΤΕΛΘΟΝΤΑΣ ΜΕΝΕΙΝ ΕΠΟ ΤΩΝ ΙΔΙΩΝ ΚΤΗΣΕΩΝ ΠΡΟΕΝΟΗΘΗ ΔΕ ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΕΞΑΠΟΣΤΑΛΩΣΙΝ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΙΠΠΙΚΑΙ ΤΕ ΚΑΙ ΠΕΖΙΚΑΙ ΚΑΙ ΝΗΕΣ ΕΠΙ ΤΟΥΣ ΕΠΕΛΘΟΝΤΑΣ

   21  ΕΠΙ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟΝ ΚΑΤΑ ΤΕ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟΝ ΥΠΟΜΕΙΝΑΣ ΔΑΠΑΝΑΣ ΑΡΓΥΡΙΚΑΣ ΤΕ ΚΑΙ ΣΙΤΙΚΑΣ ΜΕΓΑΛΑΣ ΟΠΩΣ ΤΑ Θ ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝ ΑΥΤΗΙ ΠΑΝΤΕΣ ΕΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΩΣΙΝ ΠΑΡΑΓΙΝΟΜΕ

   22  ΝΟΣ ΔΕ ΚΑΙ ΕΙΣ ΛΥΚΩΝ ΠΟΛΙΝ ΤΗΝ ΕΝ ΤΩΙ ΒΟΥΣΙΡΙΤΗΙ Η ΗΝ ΚΑΤΕΙΛΗΜΜΕΝΗ ΚΑΙ ΩΧΥΡΩΜΕΝΗ ΠΡΟΣ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΝ ΟΠΛΩΝ ΤΕ ΠΑΡΑΘΕΣΕΙ ΔΑΨΙΛΕΣΤΕΡΑΙ ΚΑΙ ΤΗΙ ΑΛΛΗΙ ΧΟΡΗΓΙΑΙ ΠΑΣΗΙ ΩΣ ΑΝ ΕΚ ΠΟΛΛΟΥ

   23  ΧΡΟΝΟΥ ΣΥΝΕΣΤΗΚΥΙΑΣ ΤΗΣ ΑΛΛΟΤΡΙΟΤΗΤΟΣ ΤΟΙΣ ΕΠΙΣΥΝΑΧΘΕΙΣΙΝ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΑΣΕΒΕΣΙΝ ΟΙ ΗΣΑΝ ΕΙΣ ΤΕ ΤΑ ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΝ ΑΙΓΥΠΤΩΙ ΚΑΤΟΙΚΟΥΝΤΑΣ ΠΟΛΛΑ ΚΑΚΑ ΣΥΝΤΕΤΕΛΕΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΝ

   24 ΤΙΚΑΘΙΣΑΣ ΧΩΜΑΣΙΝ ΤΕ ΚΑΙ ΤΑΦΡΟΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΕΣΙΝ ΑΥΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΟΙΣ ΠΕΡΙΕΛΑΒΕΝ ΤΟΥ ΤΕ ΝΕΙΛΟΥ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΣΙΝ ΜΕΓΑΛΗΝ ΠΟΙΗΣΑΜΕΝΟΥ ΕΝ ΤΩΙ ΟΓΔΟΩΙ ΕΤΕΙ ΚΑΙ ΕΙΘΙΣΜΕΝΟΥ ΚΑΤΑΚΛΥΖΕΙΝ ΤΑ

   25 ΠΕΔΙΑ ΚΑΤΕΣΧΕΝ ΕΚ ΠΟΛΛΩΝ ΤΟΠΩΝ ΟΧΥΡΩΣΑΣ ΤΑ ΣΤΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΟΤΑΜΩΝ ΧΟΡΗΓΗΣΑΣ ΕΙΣ ΑΥΤΑ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΘΟΣ ΟΥΚ ΟΛΙΓΟΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΗΣΑΣ ΙΠΠΕΙΣ ΤΕ ΚΑΙ ΠΕΖΟΥΣ ΠΡΟΣ ΤΗΙ ΦΥΛΑΚΗΙ

   26 ΑΥΤΩΝ ΕΝ ΟΛΙΓΩΙ ΧΡΟΝΩΙ ΤΗΝ ΤΕ ΠΟΛΙΝ ΚΑΤΑ ΚΡΑΤΟΣ ΕΙΛΕΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΝ ΑΥΤΗΙ ΑΣΕΒΕΙΣ ΠΑΝΤΑΣ ΔΙΕΦΘΕΙΡΕΙ ΚΑΘΑΠΕ[Ρ ΕΡΜ]Σ ΚΑΙ ΩΡΟΣ Ο ΤΗΣ ΙΣΙΟΣ ΚΑΙ ΟΣΙΡΙΟΣ ΥΙΟΣ ΕΧΕΙΡΩΣΑΝΤΟ ΤΟΥΣ ΕΝ ΤΟΙΣ ΑΥΤΟΙΣ

   27 ΤΟΠΟΙΣ ΑΠΟΣΤΑΝΤΑΣ ΠΡΟΤΕΡΟΝ ΤΟΥΣ ΑΦΗΓΗΣΑΜΕΝΟΥΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΑΝΤΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΩΡΑΝ ΕΝΑ[ΝΤΙΩΣ]ΑΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΙΕΡΑ ΑΔΙΚΗΣΑΝΤΑΣ ΠΑΡΑΓΕΝΟΜΕΝΟΣ ΕΙΣ ΜΕΜΦΙΝ ΕΠΑΜΥΝΩΝ

   28 ΤΩΙ ΠΑΤΡΙ ΚΑΙ ΤΗΙ ΕΑΥΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑΙ ΠΑΝΤΑΣ ΕΚΟΛΑΣΕΝ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΣ ΚΑΘ ΟΝ ΚΑΙΡΟΝ ΠΑΡΕΓΕΝΗΘΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΘΗΝΑ[Ι ΚΑΙ Τ]Α ΠΡΟΣΗΚΟΝΤΑ ΝΟΜΙΜΑ ΤΗΙ ΠΑΡΑΛΗΨΕΙ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΑΦΗΚΕΝ ΔΕ ΚΑΙ ΤΑ ΕΝ

   29 ΤΟΙΣ ΙΕΡΟΙΣ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΑ ΕΙΣ ΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟΝ ΕΩΣ ΤΟΥ ΟΓΔΟΟΥ ΕΤΟΥΣ ΟΝΤΑ ΕΙΣ ΣΙΤΟΥ ΤΕ ΚΑΙ ΑΡΓΥΡΙΟΥ ΠΛΗΘΟΣ ΟΥΚ ΟΛΙΓΟΝ ΩΣΑΥΤ[ΩΣ ΔΕ] ΚΑΙ ΤΑΣ ΤΙΜΑΣ ΤΩΝ ΜΗ ΣΥΝΤΕΤΕΛΕΣΜΕΝΩΝ ΕΙΣ ΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟΝ ΒΥΣΣΙΝΩΝ ΣΘ[…]

  30 ΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΝΤΕΤΕΛΕΣΜΕΝΩΝ ΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΔΕΙΓΜΑΤΙΣΜΟΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΩΣ ΤΩΝ ΑΥΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΑΠΕΛΥΣΕΝ ΔΕ ΤΑ ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΗΣ Λ[ΟΓΙΖΟ]ΜΕΝΗΣ ΑΡΤΑΒΗΣ ΤΗΙ ΑΡΟΥΡΑΙ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΓΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΜΠΕΛΙΤΙΔΟΣ ΟΜΟΙ[ΩΣ]

   31 ΤΟ ΚΕΡΑΜΙΟΝ ΤΗΙ ΑΡΟΥΡΑΙ ΤΩΙ ΤΕ ΑΠΕΙ ΚΑΙ ΤΩΙ ΜΝΕΥΕΙ ΠΟΛΛΑ ΕΔΩΡΗΣΑΤΟ ΚΑΙ ΤΟΙΣ ΑΛΛΟΙΣ ΙΕΡΟΙΣ ΖΩΙΟΙΣ ΤΟΙΣ ΕΝ ΑΙΓΥΠΤΩΙ ΠΟΛΥ ΚΡΕΙΣΣΩΝ ΤΩΝ ΠΡΟ ΑΥΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ ΦΡΟΝΤΙΖΩΝ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΝΗΚΟΝ[ΤΩΝ]

   32 ΑΥΤΑ ΔΙΑ ΠΑΝΤΟΣ ΤΑ Τ ΕΙΣ ΤΑΣ ΤΑΦΑΣ ΑΥΤΩΝ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΔΙΔΟΥΣ ΔΑΨΙΛΩΣ ΚΑΙ ΕΝΔΟΞΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΛΙΣΚΟΜΕΝΑ ΕΙΣ ΤΑ ΙΔΙΑ ΙΕΡΑ ΜΕΤΑ ΘΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΤΩΝ ΝΟΜΙ[ΖΟΜΕΝΑ]

   33 ΤΑ ΤΕ ΤΙΜΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΔΙΑΤΕΤΗΡΗΚΕΝ ΕΠΙ ΧΩΡΑΣ ΑΠΟΚΟΛΟΥΘΟΣ ΤΟΙΣ ΝΟΜΟΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΙΕΙΟΝ ΕΡΓΟΙΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΣΙΝ ΚΑΤΕΣΚΕΘΑΣΕΝ ΧΟΡΗΓΗΣΑΣ ΕΙΣ ΑΥΤΟ ΧΡΥΣΙΟΥ ΤΕ Κ[ΑΙ ΑΡΓΥΡΙ]

   34 ΟΥ ΚΑΙ ΛΙΘΩΝ ΠΟΛΥΤΕΛΩΝ ΠΛΗΘΟΣ ΟΥΚ ΟΛΙΓΟΝ ΚΑΙ ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΝΑΟΥΣ ΚΑΙ ΒΩΜΟΥΣ ΙΔΡΥΣΑΤΟ ΤΑ ΤΕ ΠΡΟΣΔΕΟΜΕΝΑ ΕΠΙΣΚΕΥΗΣ ΠΡΟΣΔΙΩΡΘΩΣΑΤΟ ΕΧΩΝ ΘΕΟΥ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΟΥ ΕΝ ΤΟΙΣ ΑΝΗΚΟ[ΥΣΙ ΕΧΩΝ]

   35 ΘΕΙΟΝ ΔΙΑΝΟΙΑΝ ΠΡΟΣΠΥΝΘΑΝΟΜΕΝΟΥΣ ΤΑ ΤΕ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΤΙΜΙΩΤΑΤΑ ΑΝΑΝΕΟΥΤΟ ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΑΥΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΩΣ ΚΑΘΗΚΕΙ ΑΝΘ ΩΝ ΔΕΔΩΚΑΣΙΝ ΑΥΤΩΙ ΟΙ ΘΕΟΙ ΥΓΙΕΙΑΝ ΝΙΚΗΝ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛ ΑΓΑΘ[Α …]

   36 ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΔΙΑΜΕΝΟΥΣΗΣ ΑΥΤΩΙ ΚΑΙ ΤΟΙΣ ΤΕΚΝΟΙΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΑΝΤΑ ΧΡΟΝΟΥ ΑΓΑΘΗΙ ΤΥΧΗΙ ΕΔΟΞΕΝ ΤΟΙΣ ΙΕΡΕΥΣΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΧΩΡΑΝ ΙΕΡΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ Τ[…]

   37 ΤΩΙ ΑΙΩΝΟΒΙΩΙ ΒΑΣΙΛΕΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΙ ΗΓΑΠΗΜΕΝΩΙ ΥΠΟ ΤΟΥ ΦΘΑ ΘΕΩΙ ΕΠΙΦΑΝΕΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩΙ ΟΜΟΙΩΣ ΔΕ ΚΑΙ ΤΑ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΑΥΤΟΝ ΘΕΩΝ ΦΙΛΟΠΑΤΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΘΕΩΝ ΕΥΕΡΓ[ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΤΑ]

   38 ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΣΩΤΗΡΩΝ ΕΠΑΥΞΗΝ ΜΕΓΑΛΩΣ ΣΤΗΣΑΙ ΔΕ ΤΟΥ ΑΙΩΝΟΒΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΠΤΟ[ΛΕ]ΜΑΙΟΥ ΘΕΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥ ΕΙΚΟΝΑ ΕΝ ΕΚΑΣΤΩΙ ΙΕΡΩΙ ΕΝ ΤΩΙ ΕΠΙΦΑ[ΝΕΙΩΙ …]

  39 Η ΠΡΟΣΟΝΟΜΑΣΘΗΣΕΤΑΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΤΟΥ ΕΠΑΜΥΝΑΝΤΟΣ ΤΗΙ ΑΙΓΥΠΤΩΙ ΗΙ ΠΑΡΕΣΤΗΣΕΤΑΙ Ο ΚΥΡΙΩΤΑΤΟΣ ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΔΙΔΟΥΣ ΑΥΤΩΙ ΟΠΛΟΝ ΝΙΚΗΤΙΚΟΝ Α ΕΣΤΑΙ ΚΑΤΕΣΚΕΥΑΣΜΕΝ[ΟΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ]

   40 ΤΡΟΠΟΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ ΘΕΡΑΠΕΥΕΙΝ ΤΑΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΡΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΙΘΕΝΑΙ ΑΥΤΑΙΣ ΙΕΡΟΝ ΚΟΣΜΟΝ ΚΑΙ Τ ΑΛΛΑ ΤΑ ΝΟΜΙΖΟΜΕΝΑ ΣΥΝΤΕΛΕΙΝ ΚΑΘ Α ΚΑΙ ΤΟΙΣ ΑΛΛΟΙΣ ΘΕΟΙΣ ΕΝ [ΤΩΙ ΑΙΓΥΠΤΩΙ ΚΑΙ ΤΑΙΣ ΠΑ]

   41 ΝΗΓΥΡΕΣΙΝ ΙΔΡΥΣΑΣΘΑΙ ΔΕ ΒΑΣΙΛΕΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΙ ΘΕΩΙ ΕΠΙΦΑΝΕΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩΙ ΤΩΙ ΕΓ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ ΑΡΣΙΝΟΗΣ ΘΕΩΝ ΦΙΛΟΠΑΤΟΡΩΝ ΞΟΑΝΟΝ ΤΕ ΚΑΙ ΝΑΟΝ ΧΡ[ΗΣΘΑΙ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ]

   42 ΙΕΡΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΙΔΡΥΣΑΙ ΕΝ ΤΟΙΣ ΑΔΥΝΑΤΟΙΣ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΝΑΩΝ ΚΑΙ ΕΝ ΤΑΙΣ ΜΕΓΑΛΑΙΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΣΙΝ ΕΝ ΑΙΣ ΕΞΟΔΕΙΑΙ ΤΩΝ ΝΑΩΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ ΕΥ[ΧΑΡΙΣΤΟΥ …]

   43 ΧΟΔΕΥΕΙΝ ΟΠΩΣ Δ ΕΥΣΗΜΟΣ ΗΙ ΝΥΝ ΤΕ ΚΑΙ ΕΙΣ ΤΟΝ ΕΠΕΙΤΑ ΧΡΟΝΟΝ ΕΠΙΚΕΙΣΘΑΙ ΤΩΙ ΝΑΩΙ ΤΑΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΧΡΥΣΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΔΕΚΑ ΑΙΣ ΠΡΟΣΚΕΙΣΕΤΑΙ ΑΣΠΙΣ […]

   44 ΤΩΝ ΑΣΠΙΔΟΕΙΡΔΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ ΤΩΝ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΝΑΩΝ ΕΣΤΑΙ Δ ΑΥΤΩΝ ΕΝ ΤΩΙ ΜΕΣΩΙ Η ΚΑΛΟΥΜΕΝΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ Ψ ΧΕΝΤ ΗΝ ΠΕΡΙΘΕΜΕΝΟΣ ΕΙΣΗΛΘΕΝ ΕΙΣ ΤΟ ΕΝ ΜΕΜΦ[ΕΙ ΙΕΡΟΝ]

   45 ΤΕΛΕΣΘΗΙ ΤΑ ΝΟΜΙΖΟΜΕΝΑ ΤΗΙ ΠΑΡΑΛΗΨΕΙ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΕΠΙΘΕΙΝΑΙ ΔΕ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙ ΤΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟ ΠΡΟΕΙΡΗΜΕΝΩΝ ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΦΥΛΑΚΤΗΡΙΑ ΧΡ[…]

   46 ΤΙ ΕΣΤΙΝ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΕΙ ΠΕΙΗΣΑΝΤΟΣ ΤΗΝ ΤΕ ΑΝΩ ΧΩΡΑΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΡΙΑΚΑΔΑ ΤΟΥΤΟΥ ΜΕΣΟΡΗΙ ΕΝ ΗΙ ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΑΓΕΤΑΙ ΟΜΟΙΩΣ ΔΕ ΚΑΙ []

   47 ΕΝ ΗΙ ΠΑΡΕΛΑΒΕΝ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΕΠΩΜΥΝΟΥΣ ΝΕΝΟΜΙΚΑΣΙΝ ΕΝ ΤΟΙΣ ΙΕΡΟΙΣ ΑΙ ΔΗ ΠΟΛΛΩΝ ΑΓΑΘΩΝ ΑΡΧΗΓΟΙ ΠΑΣΙΝ ΕΙΣΙΝ ΑΓΕΙΝ ΤΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΤΑΥΤΑΣ ΕΟΡΤ[ΗΝ ΕΝ ΤΟΙΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΙ]

   48 ΓΥΠΤΟΝ ΙΕΡΟΙΣ ΚΑΤΑ ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΕΛΕΙΝ ΕΝ ΑΥΤΟΙΣ ΘΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΠΟΝΔΑΣ ΚΑΙ Τ ΑΛΛΑ ΤΑ ΝΟΜΙΖΟΜΕΝΑ ΚΑΘ Α ΚΑΙ ΕΝ ΤΑΙΣ ΑΛΛΑΙΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΣΙΝ ΤΑΣ ΤΕ ΓΙΝΟΜΕΝΑΣ ΠΡΟΘ[ΗΝΑΙ …]

   49 ΡΕΧΟΥΜΕΝΟΙΣ ΕΝ ΤΟΙΣ ΙΕΡΟΙΣ ΑΓΕΙΝ ΔΕ ΕΟΡΤΗΝ ΚΑΙ ΠΑΝΗΓΥΡΙΝ ΤΩΙ ΑΙΩΝΟΒΙΩΙ ΚΑΙ ΗΓΑΠΗΜΕΝΩΙ ΥΠΟ ΤΟΥ ΦΘΑ ΒΑΣΙΛΕΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΙ ΘΕΩΙ ΕΠΙΦΑΝΕΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩΙ ΚΑΤ ΕΝΙ[ΑΥΤΟΝ …]

   50 ΧΩΡΑΝ ΑΠΟ ΤΗΣ ΝΟΥΜΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΘΩΥΘ ΕΦ ΗΜΕΡΑΣ ΠΕΝΤΕ ΕΝ ΑΙΣ ΚΑΙ ΣΤΕΦΑΝΗΦΟΡΗΣΟΥΣΙΝ ΣΥΝΤΕΛΟΥΝΤΕΣ ΘΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΠΟΝΔΑΣ ΚΑΙ Τ ΑΛΛΑ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣΑΓΟΡΕ[…]

   51 ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥ ΙΕΡΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΙΣ ΑΛΛΟΙΣ ΟΝΟΜΑΣΙΝ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΩΝ ΙΕΡΑΤΕΥΟΥΣΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΑΙ ΕΙΣ ΠΑΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΧΡΗΜΑΤΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΕΙΣ ΤΟΥ Δ[…]

   52 ΙΕΡΑΤΕΙΑΝ ΑΟΥΤΟΥ ΕΞΕΙΝΑΙ ΔΕ ΚΑΙ ΤΟΙΣ ΑΛΛΟΙΣ ΙΔΙΩΤΑΙΣ ΑΓΕΙΝ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΟΕΙΡΗΜΕΝΟΝ ΝΑΟΝ ΙΔΡΥΕΣΘΑΙ ΚΑΙ ΕΧΕΙΝ ΠΑΡ ΑΥΤΟΙΣ ΣΥΝΤΕΛΟΥ[ΜΕΝΟΙΣ …]

   53 […]ΙΣ ΚΑΤ ΕΝΙΑΥΤΟΝ ΟΠΩΣ ΓΝΩΡΙΜΟΝ ΗΙ ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΕΝ ΑΙΓΥΠΤΩΙ ΕΥΞΟΥΣΙ ΚΑΙ ΤΙΜΩΣΙ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΕΠΙΦΑΝΗ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΝ ΒΑΣΙΛΕΑ ΚΑΘΑΠΕΡ ΝΟΜΙΜΟΝ ΕΣΤΙΝ […]

   54 […]ΤΕΡΟΥ ΛΙΘΟΥ ΤΟΙΣ ΤΕ ΙΕΡΟΙΣ ΚΑΙ ΕΓΧΩΡΙΟΙΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙΣ ΓΡΑΜΜΑΣΙΝ ΚΑΙ ΣΤΗΣΑΙ ΕΝ ΕΚΑΣΤΩΙ ΤΩΝ ΤΕ ΠΡΩΤΩΝ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΩ[Ν ΤΑΞΕΩΝ ΙΕΡΩΙ …]

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου